Nieuwsbericht

Slimme verkeerslichten: hoe werken ze?

Gepubliceerd op: 6 mei 2024, 15.14 uur - Laatste update: 6 mei 2024, 15.18 uur

Meer veiligheid en betere doorstroming van het verkeer, dat willen we allemaal. Sneller op de bestemming, beter voor het milieu. Daarom zet Rijkswaterstaat slimme verkeerslichten in. Maar hoe werken die nu eigenlijk? En hoe zit het met de privacy?

Wat zijn slimme verkeerslichten?

Slimme verkeerslichten heten met een vakterm intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Ze werken op dezelfde manier als de lussen die u ziet in het wegdek. Wanneer er verkeer aankomt, neemt zo’n lus dat waar. Afhankelijk van de drukte springt het licht eerder of later op rood of groen. Slimme verkeerslichten werken net zo, alleen krijgen ze ook een seintje van het navigatiesysteem. Deze seintjes zijn anoniem en vervallen meteen weer als een voertuig voorbij is. 

Op dit moment zijn er 1450 van deze verkeerslichten in Nederland. De meeste zijn van provincies en gemeenten. Rijkswaterstaat beheert er 22 en wil dat aantal uitbreiden.

Waarom slimme verkeerslichten?

Rijkswaterstaat zet de iVRI’s allereerst in om ervoor te zorgen dat hulpdiensten beter kunnen doorrijden. In tegenstelling tot de lussen op de weg herkennen de nieuwe lichten bijvoorbeeld een ambulance. Dan kunnen we op afstand de lichten bedienen om die zo snel mogelijk door te laten.

De iVRI’s verbeteren de doorstroming van het verkeer. Slimme verkeerslichten kijken namelijk naar het aantal voertuigen dat langs komt. Minder kans dat u voor een rood licht staat te wachten, terwijl er niets aankomt.

Ander belangrijk voordeel is minder uitstoot van CO2, omdat weggebruikers minder hoeven af te remmen en weer op te trekken.

Hoe zit het met de privacy?

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft met andere overheidsdiensten en deelnemende bedrijven gewerkt vanuit het principe privacy by design. Dat betekent dat bij het ontwerp van deze verkeerslichten vanaf het begin privacy maatregelen zijn toegepast. Daarom is er bijvoorbeeld voor gekozen om te werken met zogeheten geanonimiseerde gegevens, die niet te herleiden zijn naar een persoon.

Ook kijken we voortdurend of we nog voldoen aan de wet, de zogeheten ‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ (AVG). Daarom lieten we in 4 jaar tijd 2 keer een privacy-analyse uitvoeren. Daarin wordt precies beschreven wie wat doet en wat er met de gegevens gebeurt. Er kwam uit dat wij persoonsgegevens op de juiste manier verwerken en dus voldoen aan de wet.

Deze analyses zijn ook online in te zien.

Meer weten?

Kijk op privacy en Talking Traffic en op privacy by design.